dgg dgg .

dgg

تميز كردن رسوب كتري و سماور در يك چشم بهم زدن

راهكارهاي رفع رسوب كتري و سماور
سماور و كتري از وسايل پر استفاده در هر خانه اي هستند كه با گذشت زمان و استفاده مكرر رسوبات آهكي ضخيم در آنها به وجود مي آيد. اين رسوبات آهكي سبب ايجاد ظاهر بدي در سماور و كتري شده و آب جوش را بدرنگ و بد بو مي كند و كيفيت آن را پايين مي آورد. براي از بين بردن اين رسوبات روش هاي فراواني وجود دارد كه در اين بخش از نكات خانه داري نمناك شما را با اين روش ها آشنا خواهيم كرد.
رسوب زدايي كتري و سماور
استفاده از حلال هاي آهك
ساده ترين روش براي از بين بردن رسوبات درون كتري و سماور استفاده از حلال هاي آهك است ، اما براي حفظ بهداشت و سلامتي بهتر است براي رسوب زدايي از راه هاي طبيعي و سالم استفاده كنيد.
داغ كردن كتري
براي از بين بردن جرم هاي آهكي ، كتري را داغ كنيد سپس درون آن آب يخ بريزيد تا جرم ها از جدار كتري جدا شوند. در اين روش اگر كتري بيش از حد داغ شود لحيم آن از بين مي رود.
ريختن سركه در كتري
براي رسوب زدايي كتري و سماور مقداري سركه درون آنها بريزيد و بگذاريد 10 دقيقه بجوشد. سپس آب آن را خالي كرده و بشوييد دوباره كتري را از آب پر كنيد و اجازه دهيد ، بجوشد تا بوي نامطبوع سركه از داخل كتري رفع شود.
استفاده از فلس صدف
براي از بين بردن رسوب كتري و جلوگيري از رسوب مجدد آن ، درون كتري يا سماور فلس صدف يا همان گوش ماهي بريزيد تا آهك موجود در آب را به خود جذب نمايند. براي اينكه كتري هاي نو رسوب را به خود جذب نكنند ، مي توانيد از اين روش استفاده كنيد.
استفاده از جوش شيرين
مي توانيد براي جرم گيري كتري و سماور مقداري جوش شيرين را در آب حل كنيد. مقدار آب بايد دو برابر جوش شيرين باشد. مي توانيد اين كار را چند بار تكرار كنيد تا به نتيجه دلخواه برسيد.
 
استفاده از سيب زميني رنده شده
براي رسوب زدايي از سيب زميني رنده شده استفاده كنيد. با توجه به اندازه كتري دو يا سه سيب زميني رنده كرده و درون كتري بريزيد سپس اجازه دهيد با آب به مدت نيم ساعت بجوشد، درون كتري يك تكه زاج سفيد كوبيده شده ريخته و بگذاريد نيم ساعت ديگر بجوشد سپس آب كتري را خالي كرده و آن را بشوييد و آب تازه درون آن پر كنيد و دوباره بجوشانيد.
از بين بردن رسوب كتري با نوشابه
براي از بين بردن رسوب كتري ، سماور و چاي ساز آنها را با نوشابه پر كنيد و بگذاريد تا بجوشد. سپس اجازه دهيد آب كتري خنك شود و بعد از گذشت 1 ساعت كتري را آب بكشيد تا جرم ها به طور كامل از بين بروند.
از بين بردن رسوب كتري با آبليمو
براي از بين بردن رسوب ضخيم كتري و از بين بردن رسوب ضخيم سماور از چند عدد ليموترش يا آبليمو (كامل يا قاچ شده) استفاده كنيد. در اين روش ليموها را درون آب كتري ريخته و آب را 10 دقيقه بجوشانيد تا رسوب كتري كنده شود.
 
قرار دادن كتري در فريزر
اگر كتري كوچك است و مقدار رسوبات آن كم است ، درون آن آب بريزيد و نصف روزكتري را در جايخي يخچال قرار دهيد. سپس آن را بشوييد و با آب پر كنيد و بگذاريد به جوش بيايد تا جرم آهكي آن از بين برود.
حرارت دادن كتري
براي از بين رفتن جرم آهكي كتري چند دقيقه سماور يا كتري را بدون آب حرارت دهيد سپس داخل آن را با آب سرد پر كنيد تا جرم ها از ديواره كتري كنده شود.
 
براي جلوگيري از رسوب گرفتن كتري نو :
درون آن گوش ماهي بياندازيد. گوش ماهي ها آهك موجود در آب را به خود جذب، و از رسوب گرفتن كتري و سماور جلوگيري مي كنند.
روزي يكبار كتري را با حوله مرطوب تميز و با يك حوله نرم خشك كنيد.
براي جرمگيري كتري و سماور آن را محكم نساييد و از شوينده هاي صنعتي استفاده نكنيد.
فايده عجيب رسوب كتري !
مهم ترين نكته در جوشاندن آب انتخاب ظروف مناسب است پس براي جوشاندن آب از كتري هاي استيل، شيشه اي و برنز استفاده كنيد و به هيچ عنوان از ظروف غيراستاندارد مثل ظروف آلومينيومي و قلع استفاده نكنيد.
بر اساس نظر برخي از پزشكان رسوب كتري ، كلسيم و منيزيم رسوب شده است و نبايد آن را از بين ببريم زيرا اين دو عنصر نقش اساسي در سلامت و عملكرد قلب و عضلات آن دارند پس گرچه رسوبات موجب تغيير طعم آب مي شوند اما نيازي به رسوب زدايي از جداره كتري ها نيست.
آبي كه در كتري رسوب گرفته مي جوشد سرشار از منيزيم و كلسيم است و ما مي توانيم در صورت استفاده از عناصر مفيد آن استفاده كنيم.
رسوب كتري مفيد است يا مضر؟
برخي ديگر از پزشكان بر اين باورند كه بدن ما به تمام املاح موجود در آب احتياج ندارند و مصرف املاح موجود در آب موجب افزايش املاح معدني در بدن انسان مي شود و به همين دليل افراد دچار بيماري هايي مانند نارسايي كليه و تضعيف سيستم عصبي و حركتي مي شوند.
تراكم و رسوب كلسيم در آب موجب بيماري هايي خطرناك مي شود و براي بيماران كليوي خطرناك است.وجود سديم موجود در آب تاثيرات مخربي بر سيستم گوارش مي گذارد. همچنين وجود رسوبات باعث تغيير طعم آب مي شود و كيفيت آن را پايين مي آورد.
رسوبات ضخيم مانند يك عايق عمل مي كنند و سبب مي شوند كه تبادل حرارتي بين ديواره كتري و آب ديرتر اتفاق بيفتد و انرژي بيشتري صرف جوش آوردن آب شود.
همچنين وجود رسوب در كتري باعث مي شود ديواره دروني كتري دچار خوردگي شود. به شما پيشنهاد مي كنيم بيش از اندازه روي رسوب كتري حساس نباشيد و زماني كه رسوبات در كتري ضخيم شد اقدام به تميز كردن كتري كنيد.
در نهايت بايد مثل هميشه و طبق روال تمامي مطالب نمناك خاطر نشان كنيم تنها فردي كه مي تواند تشخيص دهد چه چيزي براي شما مفيد يا مضر است تنها پزشكي است كه شما را از نزديك معاينه مي كند و به وضعيت جسمي شما واقف است و تمامي اين نكات و توضيحات تنها جنبه ي اطلاع رساني و افزايش آگاهي شما را دارند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۰۹:۴۷ توسط:hjhjnn موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :